لیزر موی زائد

درمان موهای زائد و ناخواسته

درمان موهای ناخواسته با لیزر

موی زائد

موهای زائد به موهایی گفته می شود که در موضعی از بدن ایجاد می شودکه غیرمعمول بوده ورنگ تیره آنها نیز این رویش غیر طبیعی را بیشتر نمایان می سازد .مثلا رویش موهای زائد در خانمها عمدتا در نواحی چانه، لب فوقانی، دو طرف صورت و روی بدن در خط وسط ناف و اطراف سینه دیده می شود.
موی ناخواسته
می توان به موهایی اطلاق کرد که شخص به هر دلیلی تمایل به از بین بردن آنها دارد.که می توان به چند مورد شایع آن اشاره کرد از جمله زیر بغل ، پاها ،دستها و……
روشهای رفع موهای زائد و ناخواسته
میتوان این روشها را به دو دسته عمده موقتی و دائمی تقسیم بندی نمود.
۱- روشهای موقت:
الف) تیغ زدن یا تراشیدن موها : این روش کاملا موقتی بوده و موها فقط از سطح پوست کوتاه شده و در عرض چند روز مجددا رشد می کنندلازم به ذکر است استفاده از تیغ نه باعث افزایش تعداد موها و نه باعث کاهش آنها می شود
ب)موم یا اپیلاسیون: در این روش موها از ریشه کنده می شود که علاوه بر دردناک بودن و موقتی بودن و رشد مجدد ولی با تاخیر ممکن است به علت بازگشت موی در حال رشد به داخل پوست باعث ایجاد جوشهای چرکی شده و بعد از بهبود جوشها لک قهوه ای و تیره ای برجای بگذارد که مدتها برای از بین رفتن یا کم رنگ شدن آن زمان لازم است.( برای توضیحات بیشتر به بخش رشد مو مراجعه شود )
ج) موچین : که برای نواحی با وسعت کم مانند صورت کاربرد دارد و کاملا موقتی می باشد.
۲- روشهای دائم
الف) الکترولیز: در این روش برای از بین بردن مو از حرارت استفاده می شود به این ترتیب که سوزن باریکی در ناحیه ی فولیکول مو وارد پوست شده و سپس توسط جریان برق سوزن داغ می شود و فولیکول مو آسیب می بیند . این روش قبل از رایج شدن لیزر کاربرد فراوانی داشت ولی به علت دردناک بودن زیاد و احتمال ایجاد اسکار (فرو رفتن پوست در محل ورود سوزن ) تقریبا منسوخ شده است.
ب)لیزر ها :
در این دسته لیزرهای متنوعی وجود دارند که شایع ترین آنها لیزر دیود و الکساندریت است . لیزر دیود بر روی موهای تیره موثر می باشد ولی به علت دردناک بودن و احتمال سوختگی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما لیزر الکساندریت به علت وجود دستگاه خنک کننده همراه درد مختصری داشته و سوختگی در آن بندرت و محدود به مواردی است که فرد پوست خود را توسط آفتاب یا سولاریم و یا کرم های اتوبرنز تیره نموده و یا توسط فرد غیر متخصص پوست بکار گرفته شود که علت آن ناوارد بودن فرد لیزر کننده به پوست و دستگاه می باشد و به همین دلیل در تمام دنیا لیزر الکساندریت بهترین ، موثرترین و کم عارضه ترین لیزر برای رفع موهای زائد و ناخواسته شناخته شده است. این دستگاه تنها با مجوز وزارت بهداشت برای متخصصین پوست وارد کشور می شود و افراد غیر متخصص پوست مجاز به استفاده از این دستگاه جهت درمان نمی باشند .
ج)IPL: این دستگاه به اشتباه بعنوان لیزر معرفی می شود در صورتی که فقط دستگاهی است که نور را تشدید نموده با اسامی مختلف VPL,CPL,FPL و غیره برای کلیه ضایعات پوستی از جمله رفع موهای زائد استفاده می شود و به علت ارزان بودن دستگاه و انرژی مصرفی پایین و در دسترس بودن بالا در اکثرمراکز پزشکی و حتی آریشگاه ها استفاده شده و به همین علت عوارضی همچون سوختگی ، تاول و ایجاد لک های سفید و قهوه ای در آن شایع است در ضمن تعداد جلسات درمان با این دستگاه بسیار زیاد و نتایج غیر قابل قبول است و اکثر بیماران از نتایج آن ناراضی می باشند

مکانیسم اثر لیزر در درمان موهای زائد

ریشه هر مو دارای رنگدانه ای به نام ملانین بوده که در روند رشد موباعث ایجاد رنگ مو می شود.
نور لیزر توسط ملانین موجود در ریشه مو جذب می شود و به این ترتیب لیزر با گسیل نمودن نور هدایت شده به ملانین موجود در ریشه هر مو باعث متلاشی شدن موهای زائد می شود و این اثر با مکانیسم گرم نمودن تا حد نابود کردن مو می باشد به این ترتیب که در پی تابش نور هدایت شده لیزر به ریشه مو رنگدانه مو گرم شده و نهایتا به علت افزایش شدید دما ، از هم گسیختگی ونهایتا باعث نابودی سلول مو می شود و بدین ترتیب با نابود شدن مرکز تولید ملانین در ریشه مو پس از مدت معینی کاهش محسوس موهای زائد و یا نازک شدن آنها مشاهده می گردد.
لازم به ذکر است که نور لیزر الکساندریت با طول موج و انرزی مشخص برای رفع موهای زائد فقط بر رنگدانه موهای تیره اثر می گذارد و بر روی ارگانهای دیگر مانند غدد لنفاوی و حتی سایر ضایعات پوست مانند خالها لکها نیز اثر ندارد و تا کنون پس از گذشت ۶۵سال از شروع کار با لیزر بر روی پوست هیچ موردی از عارضه مهم از جمله سرطان گزارش نشده است .

لیزر فقط رنگدانه های تیره موجود در ریشه های مورا نابود می سازد وبنابراین درمان موهای سفید ، روشن وپرزهای صورت و یا موهای نازک بدن امکان پذیر نمی باشد در افرادی که دارای پوست روشن هستند نتیجه درمان بهتر از افراد دارای پوست تیره می باشد نتیجه درمان موهای زائد توسط لیزر در صورتیکه کلیه پارامترهای لازم به درستی انتخاب شود بعد از ۴ الی شش جلسه بصورت کاهش موهای زائد مشخص می شود.
فاصله بین جلسات درمان با لیزر بستگی به سرعت رشد موها داشته ومعمولا بین ۴ تا ۶ هفته در صورت و هشت هفته در بدن می باشد.
تعداد جلسات لیزر به طور متوسط ۶ جلسه برای صورت و۴ جلسه برای بدن ضروری است.
بعد از انجام لیزر در هر جلسه ممکن است علائمی مانند قرمزی ، التهاب خفیف و یا متوسط ولی گذرا ایجاد شود که پس از گذشت چند ساعت بر طرف شده و هیچ علائمی روی پوست باقی نمی ماند.
در فواصل بین لیزر از روش هایی که باعث کنده شدن موها از ریشه می شود مانند (موچین ، بند……) استفاده نشود ودر صورت لزوم موها تراشیده شود .
پس از درمان توسط لیزر بمنظور رفع شدن سریعتر علائم فوق بهتر است ناحیه درمان شده توسط کیسه یخ سرد گردد. در صورت مشاهده هر گونه عارضه غیر طبیعی یا تاول بدون هیچ دستکاری با پزشک معالج مشورت شود .
در صورتی که محل درمان شده توسط لیزر در ناحیه صورت باشد لازم است حتما از کرم های ضد آفتاب مناسب به منظور پیش گیری از عوارضی همچون تیره شدن محل درمان استفاده شود.
از دو ماه قبل از لیزر و در تمام مدت درمان با لیزر از آفتاب سوختگی ، تیره نمودن پوست به هرروش از جمله نور آفتاب یا سولاریم و یا کرم های اتوبرنز شدیدا خودداری نمایید.
افرادی که اختلالات زمینهای همچون اختلال هورمونی و یا کیست تخمدان دارند باید علاوه بر لیزر، مورد بررسی درمان موارد یاد شده قرار گیرند .
افرادی که دچار بیماریهای مانند برص (ویتیلیگو) ، صرع – تومورهای مغزی ،بیماریهای حساس به نور آفتاب ویا باردار می باشند باید از انجام لیزر اجتناب کنند.